Smoldering myeloma: a heterogeneous condition

Today I would like to summarise the salient point of a review article named “How I treat smouldering multiple myeloma (SMM)” published in 2014 and written by Irene Ghobrial and Ola Landgren. (1)  The main question we can see in this article is the following: Will the treatment of the precursor asymptomatic states of symptomatic myeloma, so the treatment of SMM, lead to the ultimate prevention of progression and cure in MM?
By way of a clinical case of a 42-year-old female patient, the authors start to describe the most important molecular and clinical points that characterise SMM, a precursor state of symptomatic multiple myeloma. 

Molecular mechanisms in SMM                                                                                                                             
Thanks to molecular techniques, such as the so-called Next-generation sequencing, it has been possible to see that in the bone marrow of patients with SMM there are many groups of tumor cells(subclones), that are heterogeneous. Furthermore, abnormalities in some chromosomes could appear in a progressive way by patients with SMM and influence its transformation into the dangerous symptomatic myeloma. 

How to diagnose patients with SMM                                                                                                                              
Although SMM is really heterogeneous, the International Myeloma Working Group established a consensus definition for the diagnosis of SMM in 2003. SMM was defined as either a concentration of M protein ≥3 g/dL in the blood or ≥10% monoclonal plasma cells in the bone marrow.

The role of imaging techniques                                                                                                                                     
To help the diagnosis and the periodic follow-up of patients with SMM, imaging techniques play an important role. For example, MRI is able to exclude the presence of lytic lesion, better than a traditional Rx skeletal survey.

How to estimate the risk of evolution by SMM patients                                                                                        
SMM heterogeneity is also notable in clinical manifestations of this condition. Indeed, you can have SMM very similar to the earlier precursor MGUS, which means a quiet condition.  On the other hand you could find more aggressive situations, that could require a stricter follow-up. Therefore, by a SMM it is really important to always estimate how high the risk to evolve into a symptomatic condition is. To do that, doctors normally use two useful score systems: the American system created by Mayo Clinic and the Spanish PETHEMA. 

Options of management in SMM: observation or early treatment?                                                                        
In 1990 the question “To treat or not to treat” early myeloma conditions, such as the state known as SMM at the present, appeared for the first time. The answer was negative first. (2)                                 
However, more efficient drugs are disposable nowadays, so that the treatment of SMM could be possible for types classified as “high risk” inside clinical trials. Obviously with interesting advantages. (3)

New sceneries in the near future                                                                                                                                       
It is very important to consider that SMM is a really heterogeneous condition and more studies are required before adopting new strategies in clinical practice. However, thanks to more and more accurate definitions of the risk of transformation into symptomatic myeloma and the knowledge of new drugs characteristics, it will be possible to reach other important goals by the prevention of symptomatic myeloma in the near future.

Bibliography

(1) How I treat smoldering multiple myeloma | Blood | American Society of Hematology (ashpublications.org)

(2) Hjorth M, Hellquist L, Holmberg E, Magnusson B, Rödjer S, Westin J; Myeloma Group of Western Sweden. Initial versus deferred melphalan-prednisone therapy for asymptomatic multiple myeloma stage I—a randomized study. Eur J Haematol. 1993; 50(2):95-102.

(3) Mateos MV, Hernández MT, Giraldo P, et al. Lenalidomide plus dexamethasone for high-risk smoldering multiple myeloma. N Engl J Med. 2013; 369(5):438-447.

Schwelendes Myelom: ein heterogener Zustand

Heute möchte ich den wichtigsten Punkt eines Übersichtsartikels mit dem Titel „Wie ich das schwelende multiple Myelom (Smoldering Multiple Myeloma, SMM) behandle“ zusammenfassen, der 2014 erschien und von Irene Ghobrial und Ola Landgren verfasst wurde. (1) Die Hauptfrage, die wir in diesem Artikel sehen können, ist die folgende: Wird die Behandlung der asymptomatischen Vorstufen des symptomatischen Myeloms, also die Behandlung des SMM, zur endgültigen Prävention des Fortschreitens und der Heilung des MM führen? Anhand eines klinischen Falls einer 42-jährigen Patientin beginnen die Autoren, die wichtigsten molekularen und klinischen Punkte zu beschreiben, die die SMM, eine Vorstufe des symptomatischen multiplen Myeloms, charakterisieren.

Molekulare Mechanismen bei SMM

Dank molekularer Techniken, wie dem sogenannten Next-Generation-Sequencing, konnte festgestellt werden, dass es im Knochenmark von Patienten mit SMM viele Gruppen von Tumorzellen (Subklone) gibt, die jeweils heterogen sind. Darüber hinaus können Anomalien in einigen Chromosomen bei Patienten mit SMM in fortschreitender Weise auftreten und ihre Umwandlung in das gefährliche symptomatische Myelom beeinflussen.

Diagnose von Patienten mit SMM

Obwohl SMM sehr heterogen ist, hat die International Myeloma Working Group 2003 eine Konsensdefinition für die Diagnose von SMM erstellt. SMM wurde entweder als Konzentration von M-Protein 3 g/dl im Blut oder ≥ 10 % monoklonaler Plasmazellen im Knochenmark definiert.

Die Rolle bildgebender Technicken

Um die Diagnose und regelmäßige Nachsorge von Patienten mit SMM zu erleichtern, spielen bildgebende Technicken eine wichtige Rolle. Beispielsweise kann die MRT das Vorhandensein einer lytischen Läsion besser ausschließen als eine traditionelle Röntgen-Skelettuntersuchung.

Wie das Evolutionsrisiko von SMM-Patienten einzuschätzen ist

Die SMM-Heterogenität ist auch bei den klinischen Manifestationen dieser Erkrankung deutlich. Tatsächlich kann man SMM sehr ähnlich dem früheren Vorläufer MGUS haben, also eine ruhige Bedingung. Auf der anderen Seite könnten Sie aggressivere Situationen finden, die eine strengere Nachverfolgung erfordern könnten. Daher ist es bei einer SMM wirklich wichtig, immer abzuschätzen, wie hoch das Risiko ist, dass es sich zu einem symptomatischen Zustand entwickeln. Um dies zu tun, verwenden Ärzte normalerweise zwei nützliche Score-Systeme: das amerikanische System von Mayo Clinic und das spanische PETHEMA.

Managementssoptionen bei SMM: Beobachtung oder frühzeitige Behandlung? 1990 tauchte erstmals die Frage „Behandeln oder nicht behandeln“ von frühen Myelomerkrankungen auf, wie sie heute als SMM bekannt sind. Die Antwort war zunächst negativ. (2) Heutzutage sind jedoch wirksamere Medikamente verfügbar, so dass die Behandlung von SMM für Typen mit „hohem Risiko“ im Rahmen klinischer Studien möglich sein könnte. Natürlich mit interessanten Vorteilen. (3)

Neue Szenarien in naher Zukunft

Es ist sehr wichtig zu bedenken, dass SMM eine wirklich heterogene Erkrankung ist und weitere Studien erforderlich sind, bevor neue Strategien in der klinischen Praxis angenommen werden. Dank immer genauerer Definitionen des Risikos der Transformation in ein symptomatisches Myelom und der Kenntnis neuer Medikamenteneigenschaften können jedoch in naher Zukunft weitere wichtige Ziele durch die Prävention des symptomatischen Myeloms erreicht werden.

Bibliografie

(1) How I treat smoldering multiple myeloma | Blood | American Society of Hematology (ashpublications.org)

(2) Hjorth M, Hellquist L, Holmberg E, Magnusson B, Rödjer S, Westin J; Myeloma Group of Western Sweden. Initial versus deferred melphalan-prednisone therapy for asymptomatic multiple myeloma stage I—a randomized study. Eur J Haematol. 1993; 50(2):95-102.

(3) Mateos MV, Hernández MT, Giraldo P, et al. Lenalidomide plus dexamethasone for high-risk smoldering multiple myeloma. N Engl J Med. 2013; 369(5):438-447.